Info Europa

"Marktleider in de Photo Retail als coöperatie met 95 vaste leden"

Referentie

Info Europa is 51 jaar geleden begonnen als vereniging en opgericht door een aantal fotografen. De fotografen wilden hun krachten bundelen zodat ze betere inkoopcondities konden afdwingen bij verschillende leveranciers. Inmiddels is Info Europa uitgegroeid tot een coöperatie en hebben ze 95 vaste leden en faciliteren ze in totaal 120 klanten. De leden bestaan naast de traditionele lokale fotografen ook uit diverse pure players zoals Bol.com en Wehkamp en aanbieders in de Photo Retail zoals Camera Nu en City Foto.

Info Europa maakt zowel gebruik van CARTwise als BOXwise. Vrijwel alle leden plaatsen hun bestellingen via CARTwise waarna deze bestellingen worden gepickt en geleverd met behulp van BOXwise. Mede door deze efficiënte manier van werken kan Info Europa 60% van de Nederlandse markt bedienen. Hierdoor heeft Info Europa een marktleiderspositie in de Photo Retail.

Pickroutes worden afgestemd op klantspecifieke afleverdagen

Voordat Info Europa ging werken met Exact in combinatie met BOXwise en CARTwise werd er in het magazijn gewerkt met een verouderd systeem. Het picken van goederen gebeurde bijvoorbeeld aan de hand van het zetten van vinkjes op papier. Inmiddels is er veel veranderd en wordt er in het magazijn gebruik gemaakt van scanners. De belangrijkste doelstelling, om de handelingen in het magazijn sneller uit te voeren en te verwerken, zijn met het gebruik van BOXwise ruimschoots behaald. Hierdoor kan Info Europa het assortiment enorm uitbreiden zonder dat daar meer mensen voor nodig zijn in het magazijn. Het aantal artikelen op voorraad komt van 15.000 stuks en zal eind 2015 opgelopen zijn tot 25.000 stuks is de verwachting.

Een belangrijke eis van Info Europa aan het WMS systeem was dat er met routes gewerkt kon worden. Klanten krijgen op een vaste dag in de week geleverd en daar moesten de pickopdrachten op afgestemd zijn. Met BOXwise zijn deze routes via maatwerk scripts ingericht en worden de artikelen automatisch op de juiste dag gepickt. De mogelijkheid voor deze vrije inrichting was één van de belangrijkste redenen waarom de keuze op BOXwise is gevallen.

De mogelijkheid van selectieve distributie gaf de doorslag om met CARTwise te gaan werken

Voor CARTwise was een belangrijke eis dat er gewerkt kon worden met selectieve distributie, daarmee wordt bedoeld dat niet elke klant alle producten mag bestellen. Sommige producten worden alleen aan bepaalde klanten getoond. Hiervoor is er een kleine aanpassing aan CARTwise gedaan waardoor dit mogelijk is geworden.

Doordat de software van Trancon heel gebruiksvriendelijk en flexibel is en er kleine specifieke aanpassingen gedaan kunnen worden is het een perfecte oplossing voor Info Europa.

Quote

‘Door het gebruik van BOXwise en CARTwise hebben we ons assortiment erg kunnen uitbreiden zonder extra medewerkers aan te trekken’

Maya Smit-Mastwijk, Info Europa
www.infoeuropa.nl

BOXwise gebruikerCARTwise gebruiker